E-mail grammatik Tips

Du tror måske, der er ingen forbindelse eller relevans mellem konstruere e-mail-meddelelser med grammatisk korrekte sætninger og udfører funktionerne af en kompetent forretningsmand. Men, dine kunder kan være uenige.

I rækkefølge for kunder at købe dine produkter eller bruge dine tjenester, skal de have tillid i dine evner. Ved hjælp af korrekt grammatik er vigtigt at gøre et godt indtryk.

Det samme kan siges om interne korrespondance inden for en koncern. Kolleger i andre afdelinger kan ikke vide noget om det arbejde, du gør, men de kan vide engelsk grammatik. Og de kan være hurtig til at påpege, når du ikke bruger den engelske grammatik korrekt.

Eftersom rummet forbyder en lang diskussion om korrekt grammatik, er følgende en kort drøftelse af en fælles grammatiske problem. Watch for disse fejl ved komponere dine e-mail-meddelelser.

Færre eller mindre

Bestemmelse om at bruge ordet “færre” eller ordet “mindre” kan være en vanskelig opgave. Her er to teknikker til at hjælpe.

1. kvantitative metode

En teknik kaldes den kvantitative metode. Spørg dig selv, hvis du kan tælle de enkelte varer (f.eks. æbler, papir klip, regnemaskiner), eller hvis du ikke kan regne mængden (fx mad, tid, tålmodighed).

• Hvis du kan tælle elementer, bruge “færre.”

• Hvis du ikke kan derefter tælle elementer, bruge “mindre.”

For eksempel kan du tælle antallet e-mails du modtager. Og de fleste mennesker ønsker færre meddelelser! Hvorfor? Fordi de gerne vil bruge mindre tid på e-mail.

2. meget eller mange metode

Her er den anden teknik til at hjælpe dig med at bestemme, om at bruge ordet “færre” eller ordet “mindre.” Denne metode er lidt skæve. Men, hey, “skæve” er sjovere og det gør det nemmere at huske.

Hvis du kan omformulere sætningen ved hjælp af ordet “meget”, sÃ¥ vælger du ordet “mindre.” PÃ¥ den anden side, hvis du kan omformulere sætningen ved hjælp af ordet “mange”, Vælg sÃ¥ du ordet “færre.”

• Mange = “færre.”

• Meget = “mindre.”

Eksempel

Følgende eksempel viser, hvordan at bestemme HvornÃ¥r du skal bruge ordet “færre” og hvornÃ¥r du skal bruge ordet “mindre.” Dette eksempel illustrerer bÃ¥de den kvantitative metode og den finurlige “meget eller mange” metode.

Bestemme HvornÃ¥r du skal bruge “Færre” eller “Mindre”

Kvantificerbare metode:

• Hvis du kan tælle elementer, bruge “færre.”

For eksempel: der er færre end seks biler på parkeringspladsen.

• Hvis du ikke kan tælle elementer, bruge “mindre.”

For eksempel: vi havde mindre benzin i bilen end vi troede.

Meget eller mange metode:

• Hvis du vil bruge “mange”, derefter bruge “færre.”

For eksempel: hun har ikke mange studerende.

Hun har derfor færre studerende.

• Hvis du vil bruge “meget”, sÃ¥ brug “mindre.”

For eksempel: Jeg har ikke meget tid.

Jeg har derfor mindre tid.

Uanset hvilken metode du bruger, være klar over det indtryk, du gør med din e-mail-beskeder. Du vil lider mindre stress, hvis du kan beholde flere kunder og medarbejdere ved at være professionel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *